Loading...

“Αυτός γάρ σώσει τον λαόν αυτού από των αμαρτιών αυτών”

Πέντε μόλις μέρες μάς χωρίζουν από την κοσμοσωτήρια ημέρα της Γεννήσεως του Θεανθρώπου. Οι χαρμόσυνες κωδωνοκρουσίες των ναών, έστω κάτω από τις δύσκολες συνθήκες της πανδημίας που βιώνει σήμερα η ανθρωπότητα, θ’  αντιλαλούν στα πέρατα της οικουμένης και θ’  ακούμε και πάλιν τους αγγέλους να δοξολογούν το μεγάλο και παράδοξο μυστήριο της σάρκωσης του άναρχου Θεού.

Για τον συνειδητό χριστιανό, που γνωρίζει τι πιστεύει και γιατί ζει, το μυστήριο της Σαρκώσεως είναι συγκλονιστικό, όχι μόνο γιατί φανερώνει την άφατη κένωση του Θεού για το δικό μας πλουτισμό, αλλά κυρίως γιατί σαν διαρκές κατ’ εξοχήν γεγονός μέσα στην Εκκλησία, δίνει την δυνατότητα στους ανθρώπους όλων των εποχών να το βιώσουν ως αιώνιο παρόν.  «Σήμερον ο Χριστός εν Βηθλεέμ γεννάται εκ Παρθένου.  Σήμερον ο άναρχος άρχεται και ο Λόγος σαρκούται», διακηρύσσει τόσο εκκωφαντικά μέσα από την υμνολογία της η Εκκλησία μας.

Αυτό ακριβώς το «σήμερον» δεν είναι μια απλή λογοτεχνική έκφραση.  Είναι μια πραγματικότητα.  Σήμερα, μέσα στην Εκκλησία γεννάται ο Χριστός.  Σήμερα μέσα σ’ ένα κόσμο που μαστίζεται από τη βία και την τρομοκρατία, τον φόβο και τον τρόμο της πανδημίας, «ο ειρήνης πρύτανης προέρχεται Χριστός, ειρηνεύσαι τα σύμπανατα».

Γιατί ενανθρώπησε

Γιατί ενανθρώπησε ο Θεός; Ο θεοφώτιστος ερμηνευτής των Γραφών ιερός Ιωάννης Δαμασκηνός και όλοι οι πατέρες που εγκωμίασαν με ιερές συγγραφές το γεγονός της Γεννήσεως του Χριστού, καταλήγουν στην ακόλουθη συγκλονιστική απάντηση: «Ο Υιός του Θεού ενανθρώπησε για να χαρίσει ξανά στον άνθρωπο εκείνο για το οποίο δημιουργώντας τον, τον προόρισε.  Τον δημιούργησε σύμφωνα με τη δική του εικόνα, λογικό και ελεύθερο, προορισμένο να είναι όπως και ο Δημιουργός του, τέλεια ενάρετος, πράγμα κατορθωτό για την ανθρώπινη φύση. Ο Θεός, λοιπόν, δημιούργησε τον άνθρωπο σε πλήρη κοινωνία μαζί του για να μείνει άφθαρτος, τον περιέβαλε με την αθανασία.  Εμείς όμως αυτά τα γνωρίσματα της θείας φύσεως τα αλλοιώσαμε με την παράβαση του θελήματός του και περάσαμε στον χώρο της κακίας, με αποτέλεσμα να απωλέσουμε την κοινωνία με τον Θεό.

Επειδή, λοιπόν, ο Θεός μάς πρόσφερε το ύψιστο και δεν το διαφυλάξαμε, χρειάσθηκε να κατέβει αυτός στο χείριστο, δηλαδή να προσλάβει τη δική μας φύση, ώστε να μάς αποκαταστήσει στο αρχαίο κάλλος. Να μάς διδάξει το ενάρετο ήθος της βιωτής, αυτό το ήθος που ο ίδιος με την επίγεια ζωή του κατέστησε συγκεκριμένο. Να μάς ελευθερώσει από την φθορά, φέρνοντάς μας πάλι σε κοινωνία με τη ζωή του, με τη δική του ανάσταση.  Ποιός λοιπόν να μη θαυμάσει του Κυρίου την συγκατάβαση;  «Θαύμα πάσαν έννοιαν εκπλήττον και συνέχον», είναι το μεγάλο αυτό γεγονός.  Ο δημιουργός της κτίσεως πλάθεται μέσα στα σπλάχνα της αγίας κόρης.  «Ο άναρχος άρχεται και ο Λόγος σαρκούται».

Αγαπητοί, εδώ και αρκετές μέρες η Εκκλησία συνεχώς μάς προτρέπει να υψωθούμε από τα γήινα στα ουράνια, να εγκαταλείψουμε τα μάταια και να ποθήσουμε τα αιώνια.  «Χριστός γεννάται, δοξάσατε, Χριστός εξ ουρανών, απαντήσατε, Χριστός επί γης, υψώθητε…».  Ας μη μείνουμε, λοιπόν, μόνο στην εξωτερική προετοιμασία.  Ας ευπρεπίσουμε την καρδιά μας με την αγάπη και τη μετάνοια.  Ας ετοιμασθούμε κατάλληλα για να κοινωνήσουμε.  Μακριά από την Εκκλησία, χωρίς θεία Λειτουργία και Θεία Κοινωνία, τα Χριστούγεννα είναι χωρίς Χριστό.

Χριστάκης Ευσταθίου, θεολόγος

Πηγή: Εκκλησία της Κύπρου

© Copyright 2023 π. Αντώνιος Μπεζαΐτης, εφημέριος Ιερού Ναού Αγίου Στυλιανού Γκύζη Back To Top